:: Skodovka-Club :: - Historia
September 23 2017 22:09:37
Zegar
Nawigacja
· Strona główna
· Artykuły
· Download
· FAQ
· Forum
· Linki
· Kategorie newsów
· Kontakt
· Galeria zdjęć
· Kalendarz
· Szukaj
Skodopedia
· Historia
· Osobowe
· Ciężarowe
· Komunikacja Miejska
· Prototypy
· Sportowe
· Wojskowe
Reklama
motostat.pl

PolskaJazda.pl

Automobilklub Wielkopolski

claudia i kasia chwołka

Hurtownia Rybnik

SUPREMUM

Historia
Historia Škoda Auto i Laurin&Klement


1895


1895


1904


1904


1923


1923


1925


1925


1925


1937


1991


1991


1994


W 1895 roku Václav Laurin (mechanik) i Václav Klement (księgowy) założyli firmę Laurin & Klement produkującą rowery, a od 1898 roku – motocykle. W 1901 roku zbudowali pierwsze prototypowe auto. Produkcja seryjna samochodów marki Laurin & Klement trwała do 1928 roku, aż do przejęcia firmy przez koncern zbrojeniowy Škoda, wytwarzający wcześniej luksusowe pojazdy na licencji Hispano Suiza H6. Podczas II wojny światowej zakłady Škody stały się częścią gospodarki III Rzeszy, produkcja została niemal w zupełności dostosowana do potrzeb militarnych. W latach powojennych Škoda przekształciła się w przedsiębiorstwo państwowe AZNP Mladá Boleslav (czes. Automobilové závody, národní podnik), monopolistę na rynku czechosłowackich aut osobowych. Po upadku komunizmu została nawiązana współpraca z Volkswagenem. 16 kwietnia 1991 Škoda dołączyła do grupy Volkswagena (do grupy należały już także niemieckie Audi i hiszpański SEAT).

Aby ominąć polskie ograniczenia celne, w 1994 r. rozpoczęto montaż samochodów marki Škoda w zakładach Volkswagen Poznań, początkowo w standardzie SKD, a następnie bardziej zaawansowanym CKD. W Poznaniu montowano modele: Škoda Favorit (sierpień 1994 - marzec 1995), Škoda Felicia (wiosna 1995 - zima 2001), Škoda Octavia (1997-2002), Škoda Fabia (kwiecień 2000 - 2002), oraz użytkowy model Škoda Pickup (1998-2001). Pod koniec lat 90. montowano tam rokrocznie ponad 30 tys. sztuk modeli tej marki. Modelu Škoda Felicia zmontowano łącznie ponad 130 tys. sztuk. Łącznie zmontowano ponad 217 tys. sztuk samochodów marki Škoda.

Po rozpoczęciu produkcji w Chinach w pierwszej połowie 2007 roku, w listopadzie marka weszła na rynek australijski, początkowo modelami Octavia i Roomster.



Skoda istniejąca w Pilźnie od roku 1859 rozpoczęła działalność motoryzacyjną w 1923r, od współpracy ze słynną Hispano-Suizą. A że ta zajmowała się produkcją wozów wysokiej klasy, automatycznie taki charakter miały samochody marki Skoda-Hispano-Suiza z lat 1926-1929.

W roku 1925 zakłady Skoda przejęły firmę Laurin & Klement (powstała w 1895 roku) produkującą w Mlada Boleslav samochody od 1905 roku. Pierwszym z nich był typ A. Generalnie można powiedzieć, że u Laurina & Klementadominowały lekkiemodele z silnikami 4-cylindrowymi niezbyt dużej pojemności. W połowie lat 20. pojawił się na nich znaczek firmowy Skody , a pod koniec tej samej dekady zaprezentowano pierwsze modele małolitrażowe o symbolach 422 Tudor i 430 napędzane silnikami o pojemności 1,2 i 1,6 l.

Wkrótce przystąpiono do opracowywania samochodu jeszcze bardziej popularnego. Stworzono dwa prototypy: tylnosilnikowy 932/935 i Sagittę o klasycznej wówczas konstrukcji. W efekcie zdecydowano się na drugi z układów napędowych i dość specyficzną tylną oś łamaną. W 1933r. Ukazał się już seryjny model występujący w 3 odmianach: 418 Popular, 420 Standard i 420 Rapid. W okresie 1934-35 zmodernizowano te modele.

Po wojnie, nie licząc Tatry mającej pełnić funkcje reprezentacyjne, w planowej gospodarce czechosłowackiej nie przewidziano istnienia tak dużych samochodów. Skoncentrowano się jednak na budowie aut dla mas.

Począwszy od roku 1946 kontynuowano produkcję modelu Popular o symbolu 1101. 2-drzwiowe nadwozie (nazywane Tudor) osadzono na ramie centralnej. Niektóre elementy z tego auta wykonywano jeszcze z drewna.

Po dwóch latach wprowadzono wersję 4-drzwiową o symbolu 1102. Wozy te wytwarzano do 1952r., kiedy to zastąpiono je modelem 1200 z całkowicie stalową karoserią i 36 konnym silnikiem o poj. powiększonej do 1,2 litra. W roku 1956 wprowadzono odmianę 1201, zaś w 1961r. Kolejną 1202 wytwarzaną do 1973 roku.

W roku 1955 rozpoczęto produkcję popularnej Skody 440 mniejszej od modelu 1200, którą wzorem jej prototypu publiczność nazwała Spartak. Miała ona silnik 1,1 litrowy. Wersję cabrio oferowano jako model 450, a limuzynę o zwiększonej mocy jako model 445. Na bazie Spartaka powstało kilka wozów wyścigowych. Najpiękniejszym z nich był roadster 110 z plastikowym nadwoziem i silnikiem osadzonym za osią kół przednich.

W roku 1959 wozy serii 440 przemianowano na Octavia (silnik 1,1 l /40KM), wersji 445 na Octavia Super (1,2 l /45KM), zaś najsilniejsze 450 na Felicia (1,1 /50KM). Wygląd samochodu –nie licząc owalnego wlotu powietrza- nie uległ zmianie. Felicię wytwarzano również jako wersję cabrio, do której można było dokupić hardtop opracowany w ośrodku Ghia. Z kolei Octavia dostępna była jako 3-drzwiowe kombi.

W 1964 roku wprowadzono zupełnie nowy model 1000 MB, w którym klasyczny układ napędowy ustąpił miejsca tylnosilnikowemu. Jednocześnie zdecydowano się na praktyczniejsze 4-drzwiowe nadwozie. Do napędu posłużył 1-litrowy silnik o mocy 40 KM. Był to pierwszy model Skody, który miał bagażnik z przodu. Po 2 latach moc zwiększono do 48 KM, a następnie do 52 KM. W 1968 roku wprowadzono model 1100 MB z silnikiem 1,1 l.

Po dwóch kolejnych latach samochód ten restylizowano, jednocześnie dając mu symbol S 100/110. Ciekawostkę stanowiło wprowadzenie 2-drzwiowej odmiany 110 R coupe o wnętrzu 2+2, niższej o 4 cm od limuzyny. Podobno dwie pierwsze Skody 110R Coupe miały trafić do rąk samego Breżniewa ! Miała ona silnik 1,1 litrowy o mocy 52 KM, zaś w wersji Rallye 73 KM.

W 1976 roku debiutowała Skoda 105/120 o nowocześniejszej linii nadwozia, jednakże koncepcja pojazdu nie uległa zmianie. Do napędu posłużyły silniki o poj. 1046 cm3 i 1174 cm3 oraz mocy 46 Km i 52/58 KM. W 1981 roku wprowadzono sportowy model Coupe oficjalnie nazwany Garde, zaś 3 lata później model 130 z 62 konnym silnikiem 1,3 litra. Ostatnia z wymienionych zmian zbiegła się z modernizacją i restylizacją tych samochodów. Najbardziej rzucającym się w oczy jej efektem był inny pas przedni, zaś model Coupe nazwano Rapid.

W roku 1987 zaprezentowano Skodę nowej generacji (chociaż mówiło się o niej już 3 lata wcześniej), model Favorit z silnikem 1,3 z nadwoziem stylizowanym w ośrodku Bertone (!), a produkcja ruszyła rok później. Był to samochód o przełomowej dla Skody konstrukcji: kompaktowa, 5-drzwiowa kombilimuzyna z silnikiem umieszczonym z przodu. Model 135 miał moc 58 KM, a 136 moc 62 KM. Dodatkowo wprowadzono uboższą wersję 1,1 i kombi nazwane Forman oraz PickUp-a. W 1991 roku dokonano faceliftingu, w wyniku którego znak firmowy został przeniesiony na środek wlotu powietrza.

W roku 1994, a więc już z pomocą koncernu VW (powiązania kapitałowe od 1991 roku) nadwozie poddano gruntownej restylizacji. Wyraźnie zmodernizowane auto nazwano Felicia. Początkowo oferowano ją z silnikiem 1,1 l, 52 KM i 1,3 l, 54/68 KM, następnie również z jednostkami 1,6 l, 75 KM oraz 1,9 D, 64 KM. Program produkcyjny powiększono dodatkowo o wersje: Combi, PickUp i Van Plus (Combi z nadbudówką). W 1998 roku wprowadzając charakterystyczny wlot powietrza ujednolicono wygląd przodu Felicii i większej Octavii.

W 1996 roku styliści i inżynierowie ze Skody zrealizowali własny projekt- Octavię, na potrzeby którego w bardzo krótkim czasie zbudowano również nową fabrykę. Były 2 wersje nadwoziowe: Limuzyna i Combi. Opracowano także bardzo luksusową wersję o nazwie Laurin & Klement.

1 września 1999 roku, zaprezentowano następcę Felicii –Fabię. Do wersji kompaktowej na jesień 2000 roku dołączyła wersja kombi, a na wiosnę 2001 roku – sedan. Podczas salonu w Genewie w 2001 roku został zaprezentowany flagowy model Skody – Superb. Trzy lata później na tej samej imprezie motoryzacyjnej zaprezentowano następcę Octavii i nazwano ją podobnie, dodając jedynie cyfrę rzymską oznaczającą kolejną generację - Octavię II.



Copyright © Qba & KrawaT

Kalendarz
Po Wt śr Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Skodovka-Club
· O Klubie
· Zarząd Klubu
· Klubowicze
· Gadżety Klubowe
·
Zniżki Klubowe
·
Współpraca
· Sponsorzy
· Terminarz Imprez
Losowa Fotka
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Wygenerowano w sekund: 0.05 16,630,098 Unikalnych wizyt