Pojazdy Ciężarowe
· Seria R
· Seria RT
· Seria 100/200/300
· Seria 400
|
Firma Laurin & Klement rozpoczeła produkcję w 1901 r. trójkołowców dostawczych, w 1905 r. samochodów osobowych, a w 1907 r. ciężarówek i autobusów. W 1913 r. przejęto konkurenta RAF/Liberec gdzie prdukowano ciężrarówki w latach 1908-1913. To właśnie tutaj jeszcze niedawno produkowano Skody LIAZ. Założony w 1859 r. koncern maszynowy Skoda-Werke w Pilźnie przed I wojną światową, wspólnie z Austro-Daimler budował potężne ciągniki do ciężkich moździeży. Konstruktorem był Ferdinand Porsche, który za tę konstrukcję dostał tytuł honoris causa. W 1919 r. rozpoczął produkcję ciężarówek Skoda na licencji Sentinel z Wielkiej Brytanii i w 1925 r. kupił firmę Laurin & Klement. Do 1939 r. byty używane równolegle marki Śkoda i Laurin & Klement, potem tylko Skoda. W 1951 r. wstała firma LIAZ, do której w styczniu 1952 r. przeniesiono produkcję ciężarówek zwanych teraz Skoda LIAZ. W 1953 r. LIAZ uniezależnił się od Skoda/Mlada Boleslaw. Dopiero w 1984 r. zmieniono markę handlową na LIAZ. Od 1995 r. powtórnie większość udziałów (52,4%) wylupił koncern Skoda Pilzen, a samochody były sprzedawane w latach 1995-98 pod marką Śkoda LIAZ. W 1998 r. zmieniono nazwę firmy ze Skoda LIAZ na Truck Inernational, a markę na Skoda. Firma wyprodukowała w 1998 r. - 336, a w 1999 r. - 140 samochodów ciężarowych. W 1998 r. zreorganizowano produkcję: Skoda Mnichovo Hradiste - montaż ostateczny pojazdów, - Skoda Motory a.s. w Jablonec n. Nisou - produkcja i sprzedaż silników, Skoda Liberec - produkcja osi przednich m.in. dla Karosy, Skoda Melnik - produkcja ram, także dla Avii. Od roku 2004 Truck International jest w stanie upadłości.
Copyright © Qba & KrawaT
|
|